alweer bijna eind mei! - Reisverslag uit Royan, Frankrijk van Erna Spier - WaarBenJij.nu alweer bijna eind mei! - Reisverslag uit Royan, Frankrijk van Erna Spier - WaarBenJij.nu

alweer bijna eind mei!

Door: Erna

Blijf op de hoogte en volg Erna

24 Mei 2017 | Frankrijk, Royan

Zo dat is een best tijdje geleden maar we hebben ook weinig goede internet plekken gehad om even rustig met de laptop te gaan zitten.
Vanaf het vorige verslag vanuit Mas d Agenais zijn we naar het bekken van Archachon gereden en gestaan in Lanton. Daar hebben we onze vakantievrienden, Mart en Marie-Jose ontmoet en blijven we een poosje samen. Een klein dorpje vlak aan de zee, nou ja zee..... Dat viel tegen want zowat het hele bekken valt bij eb droog en normaal gesproken gaan er dan heel veel mensen de zee in om "peche a pied" ofwel te voet te gaan vissen en schelpen zoeken etc. Helaas was dat hier niet mogelijk omdat je weg zakte in hele vieze kleverige klei/modder jakkie bah. En ellen 's morgens voor 9.00 uur en 's avonds na 20.00 uur was er weer voldoende zee om te kunnen pootjesbaden, maar ach het was toch wat! Wel was er een douche op het strand en dat was bij temperatuur van 30/32 graden wel heel lekker. Daarna sloeg het weer om en kwam het met bakken uit de lucht en zijn we verderop gereden naar Blaye aan de Gironde, een prachtig Chateau met 54 hectare wijngoed. Daar hebben we ons eens heerlijk laten verwennen met een rondrit met koets over het landgoed en door de stad Blaye, een oude citadel met uitzicht over de Gironde, het miezerde wel maar het kon nog net zonder de kap dicht. Erg leuk, Marie-Jose trok veel bekijks omdat zij zwaaide als de Koningin van Lombardije, die ging uit rijden haha, we hebben ons kostelijk vermaakt. De volgende dag een 5 gangen lunch wat erg lekker was en daarna nog een rondleiding met uitleg over het maken van wijn etc door een alleraardigste jongeman die allerberoerdst Egels sprak. Maar het was leuk. De camper stonden inmiddels behoorlijk drassig te staan en besloten we door te rijden naar St. Dizant du Gua. Ook weer een klein uitgestorven dorp maar een werkelijk prachtig park met picknickbanken, ,grote schaduwgevende bomen en alle benodigde voorzieiningen en een winkeltje. Het weer klaarde de volgende dag op en we gingen de boel een beetje schoonmaken etc en Arie ging even onder de motorkap, hij had al geconstateerd dat het water in het koelsysteem bijgevuld moest worden en maakte zich daar ongerust over. Nu staan we hier vlak naast een garage dus denk je dat die wel even willen kijken, maar nee hoor. Non, non geen campers. Toen hebben we de alarmcentrale gebeld via de verzekering en zij hebben voor ons een afspraak gemaakt bij een garage in Royan, op 37 km afstand. Mart en Marie-Jose zijn op de plek gebleven en wij zijn naar de garage gegaan. We waren er om 12.15 uur en kregen te horen dat ze ons wel gingen helpen maar eerst eten, dus om 14.00 uur gingen ze eraan beginnen. Wij dus maar gaan wandelen en een Mc Donalds gepakt om te tijd wat te doden.Veel winkels waren er niet en bovendien was alles lunchen dus potdicht. Maar enfin, om 16.30 uur was de klus geklaard en bleek dat er door wrijving een gaatje was ontstaan in een leiding waardoor het water weg liep als er druk opgebouwd werd. Gelukkig niets ernstigs dus! Fijn. Wij weer terug naar de plek en we blijven hier nog wel even. Het is een fijne plek en voldoende fiets mogelijkheden en leuke en mooie dingen te zien. Morgen schijnt er ook van alles te doen te zijn ivm Hemelvaartsdag dus daarover vertel ik de volgende keer wel weer! Fotos ga ik niet toevoegen want daarvoor is de verbinding hier niet snel en sterk genoeg. Dag allemaal, tot de volgende keer. Ha ha, de lokatie staat op Royan want St. Dizant du Gua kan het systeem niet vinden. Te klein!

• 24 Mei 2017 - 19:48

Margreet:

Arie en Erna
    Fijn dat de waterlekkage mee viel!
    Geeft toch een onprettig gevoel zoiets.
    Alles gaat op zijn frans dus lekker lang lunchen...

• 24 Mei 2017 - 20:28

Marianne:

Hoi lieve Erna en Arie, fijn dat de schade meeviel! Hier gelukkig nu ook goed weer, al hadden we hier in Den Helder nog veel wolken vanmorgen, nu schijnt het zonnetje nog lekker maar met een fris windje! Ik heb ook even vrij, morgen en vrijdag zijn de scholen dicht, dus niks te soppen smiddags ;-) Wel in de ochtend vlaaien doen, maar ach, dat is ook wel gezellig! Fijne vakantie en goede reis verder, dikke knuffel!

• 24 Mei 2017 - 20:33

Jos:

Hoi Erna en Arie,

Wat leuk om weer een verslag te lezen, het weer zit niet echt mee, maar toch doen jullie leuke dingen, en fijn dat de waterleiding weer gemaakt is.
    Ja in Frankrijk hebben ze nog echt lunchpauze...dan moet je niet aankomen met een klusje!!!
    Maar ja, ook wel leuk toch.
    Ik ga straks(woensdag) naar de camping, ben net thuis van het eetcafe. We hebben vroeger gegeten ivm. met DE wedstrijd, om 20.45 uur. begint die op de TV.
    Het zal wel lekker rustig op de weg zijn, haha we kregen een alarm alert, Kom niet naar Amsterdam, de stad is vol....dus de weg naar Beesd is leeg hoop ik dan maar.
    Ik heb een nieuwe ipad, en kan dus weer fatsoendelijk tikken, op mijn telefoon kan ik dat niet te kleine toetsen.
    Het is hier prachtig weer, en het blijft ook even zo, heerlijk, morgen komen San met de jongens, met Bee( vriendin van Tim) en Ilona naar de camping, gezellig. Ik blijf t/m 2e pinksterdag, heerlijk even genieten...
    Jongens nog veel plezier, groeten aan de reisgenoten, en voor jullie een dikke kus van jullie zus.

• 25 Mei 2017 - 08:44

De Dijpfryzen:

Wat een prachtig weer hebben wij hier sinds een paar dagen!We hebben een andere bus kunnen aanschaffen, het is rond met de fondsen.Als jullie terug zijn zien jullie hem wel.A.s. dinsdag moeten we naar Assen om de aanpassingen te regelen en dan zal het nog wel een paar weken duren voor hij(of zij, want de bus is lichtblauw-een Mariakleur dus)hier voor de deur staat.Succes met alles en genieten maar.
    Groetnis út ús parchtige Gaasterlân,RAM en de hûndjes